Ως εκ τούτου, για να υπάρξει κάποιος συµβιβασµός, η Ισπανία κατέβασε σχέδιο τροποποίησης του Άρθρου 26 «Συµπληρωµατική αναδιανεµητική εισοδηµατική στήριξη», ώστε να τεθεί υποχρεωτικά σε εφαρµογή τουλάχιστον για τους επαγγελµατίες αγρότες, όπως τους ορίζει το κάθε κράτος-µέλος. «Ο πραγµατικός γεωργός, ο επαγγελµατίας θα πρέπει να είναι αυτός ο οποίος θα επωφεληθεί από την αναδιανεµητική ενίσχυση, κάναµε µία πρόταση για το Άρθρο 26 και εδώ θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή της γερµανικής προεδρίας», ανέφερε συγκεκριµένα ο Ισπανός υπουργός, Λουίς Πλάνας.

Όσο λοιπόν στη χώρα µας η πολιτική βούληση παραµένει αδρανής για την εφαρµογή του όρου «πραγµατικός αγρότης» στη βασική ενίσχυση µε το φόβο απώλειας επιλέξιµων εκταρίων, η πρόταση αυτή των Ισπανών δείχνει να βολεύει. ∆ηλαδή, το τσεκ θα το πληρώνονται όλοι οι ενεργοί γεωργοί -όπως σήµερα- και την αναδιανεµητική ενίσχυση µόνο οι κατ’ επάγγελµα ικανοποιώντας έτσι µε κάποιο τρόπο όσους θέλουν να υπάρξει µία αβάντα στην επαγγελµατικού τύπου γεωργία από τις άµεσες ενισχύσεις, κάτι που δεν γίνεται µε κανένα καθεστώς του 1ου Πυλώνα σήµερα.

Ως εκ τούτου, αν γίνει αυτό, φυσικά το ποσό της αναδιανεµητικής περιορίζεται σε ένα µικρό κοµµάτι της ελληνικής γεωργίας και λαµβάνει χαρακτήρα αναπτυξιακό µακριά από τη λογικά «πολλά σε λίγους». Άλλωστε, όπως έχει γράψει στο παρελθόν η Agrenda, η επιστηµονική κοινότητα που υποστηρίζει την εκπόνηση των στρατηγικών σχεδίων της χώρας µας, έχει προτείνει την αναδιανεµητική ως ένα τέτοιο µέτρο συµπλήρωσης τους τσεκ προς τους έχοντες κυρίως αγροτική δραστηριότητα.

Να σηµειωθεί εδώ πως ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μάκης Βορίδης δεν έφερε καµία αντίρρηση προς τη γερµανική προεδρία όσον αφορά την εθελοντική εφαρµογή της αναδιανεµητικής.

Η εµπειρία της προγραµµατικής περιόδου 2014-2020
Την τρέχουσα προγραµµατική περίοδο το καθεστώς της αναδιανεµητικής ενίσχυσης ήταν προαιρετικό. Εννέα κράτη-µέλη (Βέλγιο, Γερµανία, Γαλλία, Βουλγαρία, Λετονία, Πολωνία, Ουγγαρία, Ρουµανία και Μ. Βρετανία-Ουαλία) το επέλεξαν και το ενεργοποίησαν αφιερώνοντας σε αυτό µέχρι και το 15% των άµεσων ενισχύσεων. Η χώρα µας από την άλλη, το 2014 που αποφάσισε τον εθνικό φάκελο, δεν προέβλεψε καµία δυνατότητα αναδιανοµής από τις µεγάλες στις µικρότερες εκµεταλλεύσεις.

Πηγή: www.agronews.gr