Ο περιορισµός του 30% επί του προϋπολογισµού του φακέλου αγροτών για τις δαπάνες σε τρακτέρ και παρελκόµενα, αλλά και το αντίστοιχο πλαφόν 45% για κατασκευή σταβλικών εγκαστάστασεων στα πλαίσια του Αναπτυξιακού Νόµου, έρχονται σε πλήρη αντίθεση µε τις ανάγκες της παραγωγής όπως τεκµηριώνονται καθηµερινά στο πεδίο.
Ειδικότερα για τα φυσικά πρόσωπα στη φυτική παραγωγή (φάκελος προϋπολογισµού 50.000 έως 200.000 ευρώ το µέγιστο), το σχετικό ποσοστό που αφορά τα τρακτέρ, κατευθύνει τις επιλογές σχεδόν αποκλειστικά για δενδροκοµικά ή οχήµατα ανοιχτού πεδίου το πολύ έως 100 ίππους. Ακόµη και ένα µικρό τρακτέρ των 30.000 ευρώ να θέλει να αγοράσει κάποιος θα πρέπει να «φορτωθεί» επιπλέον έξοδα 60.000 ευρώ περίπου (φ/β, αρδευτικά, φύτευση δέντρων κ.λπ.), τα οποία δεν πρέπει να αφορούν παρελκόµενα. Στο τέλος λοιπόν µπορεί ένας αντί να κάνει µια δουλειά απλά να πληρώνει τόκους και δάνεια, εφόσον αναγκάζεται να γεµίσει ένα 70% του φακέλου του µε επενδύσεις που µπορεί να µη χρειάζεται.
Εδώ θα πρέπει να σκεφτούν οι ιθύνοντες το εξής: στα περασµένα Σχέδια Βελτίωσης ο µέσος φάκελος είχε προϋπολογισµό 100.000 ευρώ και στην πλειοψηφία τους περιείχαν τρακτέρ ως επιλέξιµη δαπάνη. Άραγε, πόσοι εξ αυτών είχαν επιλέξει τρακτέρ και παρελκόµενα µέγιστης αθροιστικής αξίας 30.000 ευρώ; Προφανώς, αν όχι κανείς τότε ελάχιστοι, οπότε η σχετική απόφαση για τον Αναπτυξιακό Νόµο µοιάζει τουλάχιστον «αψυχολόγητη».
Στους κτηνοτρόφους τώρα, ακόµη µία ενέργεια των αρµοδίων που προκαλεί απορία ως προς το σχεδιασµό του Νόµου, είναι το πλαφόν του 45% για τον στάβλο. Την ίδια ώρα απαγορεύεται η αγορά ζώων, οπότε ο ενδιαφερόµενος, θα πρέπει να καλύψει το άλλο 55% της επένδυσής του µε άλλα έξοδα (π.χ χαρµανιέρες, παγολεκάνες, ταΐστρες, ποτίστρες) τα οποία δεν αφορούν κτιριακά. Από την άλλη, δεν τίθεται πλαφόν στην αγορά τρακτέρ όπως στη φυτική παραγωγή. ∆ηλαδή ένας κτηνοτρόφος επιτρέπεται να αγοράσει τρακτέρ των 80.000 ευρώ, αλλά ένας αγρότης µε 400 στρέµµατα βαµβάκι δεν µπορεί.
Στο γεγονός πως η αγορά µηχανολογικού εξοπλισµού αγροτών µέσω Αναπτυξιακού Νόµου καθίσταται πρακτικά αδύνατη εξαιτίας των µεγάλων περιορισµών, στάθηκε παράλληλα ο βουλευτής Λάρισας Χρήστος Κέλλας στο πλαίσιο συνάντησης µε τον αναπληρωτή υπουργό Ανάπτυξης Νίκο Παπαθανάση. Ο υπουργός απάντησε πως ο Αναπτυξιακός προϋποθέτει ολοκληρωµένο σχέδιο από τους αγρότες και όχι µεµονωµένη αγορά αγροτικού µηχανήµατος ή κατασκευή κτιρίου. Είναι προφανές πως και µε δεδοµένο ότι ο Αναπτυξιακός Νόµος για την Αγροδιατροφή επιδοτεί το 40% της επένδυσης (50% µόνο στα ορεινά), η πλειοψηφία των φυσικών προσώπων παραπέµπεται στα επερχόµενα Σχέδια Βελτίωσης.
Πηγή:www.agronews.gr
Γιώργος Κοντονής