Πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της ενιαίας ευρωπαϊκής πλατφόρμας στην οποία θα ανεβαίνουν όλα τα στοιχεία που αφορούν στην διαχείριση των κοινοτικών ενισχύσεων και φυσικά στις επιδοτήσεις των αγροτών, βρίσκονται οι Βρυξέλλες, κάτι που θα αλλάξει εκ βάθρων τη μέχρι σήμερα δομή στην υπόθεση του ΟΣΔΕ και θα απαλλάξει βέβαια τους Έλληνες αγρότες από την ταλαιπωρία στην οποία υποβάλλονται κάθε χρόνο εδώ και μια δεκαπενταετία περίπου.

Ήδη κάτι ανάλογο γίνεται αυτές τις μέρες σε ότι αφορά στη συνεργασία των εγχώριων οικονομικών αρχών με τις αντίστοιχες κοινοτικές για τα θέματα της φορολογίας. Πιο συγκεκριμένα, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης παρουσίασε την Τρίτη στο Υπουργικό Συμβούλιο τη νομοθετική ρύθμιση για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/514 του Συμβουλίου σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας (ακολουθεί σχετικό ρεπορτάζ).

Την ίδια ώρα το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο πιέζει τις Βρυξέλλες να τρέξουν γρηγορότερα τη διαδικασία ψηφιοποίησης όλων των διαδικασιών που συνδέονται με τη διαχείριση κοινοτικών κονδυλίων και ενισχύσεων παντός είδους, με πρώτες βέβαια τις δαπάνες που συνδέονται με την Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Η φιλοδοξία να καταστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «πραγματικά ψηφιακή» δεν έχει γίνει ακόμη πράξη, λέει σε νέα του έκθεση το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ε.Ε

Πολυδιάσπαρτη και ενδεχοµένως αδιαφανής παραµένει η ψηφιοποίηση των κονδυλίων της Ε.Ε ανάµεσα και αυτών της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, όπως διαπιστώνει σε έκθεση του Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Σύµφωνα µε το ΕΕΣ, η διαφάνεια και, κατ’ επέκταση, η προστασία του προϋπολογισµού της ΕΕ, θα µπορούσαν να βελτιωθούν σηµαντικά, µε την καθιέρωση ενός µοναδικού αναγνωριστικού κωδικού για τους αναδόχους και τους δικαιούχους κονδυλίων της ΕΕ, που θα καθιστούσε δυνατή την αναζήτηση στα διάφορα εργαλεία και συστήµατα.

«Αν και έχει σηµειωθεί πρόοδος, ορισµένες βασικές δράσεις καταγράφουν σηµαντικές καθυστερήσεις και υπερβάσεις του προϋπολογισµού. Έτσι το σχέδιο της ψηφιοποίησης παραµένει στα σκαριά», δήλωσε η Laima Liucija Andrikienė, Μέλος του ΕΕΣ και αρµόδια για την επισκόπηση. Η φιλοδοξία να καταστεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «πραγµατικά ψηφιακή» δεν έχει γίνει ακόµη πράξη, λέει το Ελεγκτικό Συνέδριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύµφωνα µε το οποίο το σύνθετο πληροφοριακό τοπίο, µε τα πολλά τοπικά συστήµατα και την πληθώρα βάσεων δεδοµένων και πυλών, εµποδίζει την αποτελεσµατική δηµοσιονοµική διαχείριση.

Η Επιτροπή έχει ψηφιοποιήσει τις διαδικασίες της για την καταβολή πληρωµών στα κράτη µέλη. Για παράδειγµα, η ψηφιοποίηση χρησιµοποιείται εκτενώς για τις στρεµµατικές ενισχύσεις στη γεωργία. Από την άλλη, οι χώρες της ΕΕ χρησιµοποιούν διαφορετικά εργαλεία πληροφορικής για τη διαχείριση της χρηµατοδότησης της συνοχής και της αγροτικής ανάπτυξης. ∆εδοµένου ότι τα εργαλεία αυτά δεν είναι γενικά ενσωµατωµένα στα συστήµατα της ΕΕ, δεν υπάρχουν αποδοτικά µέσα για την ανταλλαγή χρήσιµων πληροφοριών σχετικά µε τους δικαιούχους κονδυλίων της ΕΕ. Η Επιτροπή φιλοξενεί διαδικτυακή πύλη µε πληροφορίες σχετικά µε τους αναδόχους και τους δικαιούχους χρηµατοδότησης της ΕΕ στο πλαίσιο προγραµµάτων που διαχειρίζεται άµεσα και έµµεσα. Ωστόσο, η πύλη αυτή δεν περιέχει πληροφορίες ούτε σχετικά µε τους τελικούς πραγµατικούς δικαιούχους ούτε σχετικά µε τους τελικούς αποδέκτες των κονδυλίων στις περιπτώσεις που η διαχείριση των χρηµάτων γίνεται από οργανισµούς-εταίρους ή άλλες αρχές εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ανοµοιογένεια στα κράτη-µέλη

Επιπλέον, η εφαρµογή του συστήµατος ηλεκτρονικών δηµόσιων συµβάσεων εµφανίζει ανοµοιογένεια ανάµεσα στα κράτη µέλη. Επίσης, οι εκθέσεις διαφάνειας των χωρών της ΕΕ σχετικά µε τους αναδόχους και τους δικαιούχους των δαπανών στον τοµέα της συνοχής και της γεωργίας είναι άκρως κατακερµατισµένες.

Υπάρχει ένα ενιαίο εργαλείο εξόρυξης δεδοµένων και βαθµολόγησης κινδύνου για την πρόσβαση και την ανάλυση δεδοµένων που σχετίζονται µε τη διαχείριση των κονδυλίων της ΕΕ, η χρήση του όµως είναι προς το παρόν προαιρετική και εποµένως καθόλου γενικευµένη. Η Επιτροπή πρότεινε το εργαλείο αυτό να γίνει υποχρεωτικό, ωστόσο, αυτό θα αρχίσει να ισχύει το νωρίτερο από την επόµενη περίοδο προγραµµατισµού, η οποία ξεκινά το 2028.

Χάνεται ο έλεγχος στο πλήθος των φορέων που διαχειρίζονται τα κονδύλια της ΕΕ

Τόσο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όσο και όλοι
οι αρµόδιοι φορείς για τη διαχείριση των κονδυλίων της ΕΕ αντιµετωπίζουν δυσκολίες µε την ψηφιοποίηση. Αυτό είναι το συµπέρασµα επισκόπησης που δηµοσίευσε στις 6 Ιουλίου το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο. Η πρόοδος
είναι αδιαµφισβήτητη, αλλά η βελτίωση της διαλειτουργικότητας µέσω της ευθυγράµµισης των διαφόρων πληροφοριακών συστηµάτων και βάσεων δεδοµένων αποδεικνύεται ιδιαίτερα δύσκολη. ∆εδοµένου ότι µεγάλο είναι το πλήθος των φορέων που διαχειρίζονται κονδύλια της ΕΕ, όπως µεγάλη είναι και η ποικιλία των πληροφοριακών συστηµάτων, είναι επί του παρόντος αδύνατον να διενεργηθούν ελεγκτικές δοκιµασίες µεγάλης κλίµακας. Αυτό θα βοηθούσε στην προστασία των οικονοµικών συµφερόντων της ΕΕ και θα καθιστούσε αποτελεσµατικότερους τους ελέγχους των δαπανών της ΕΕ, δηλώνουν οι ελεγκτές.

Ενσωματώνεται στο εθνικό δίκαιο η Οδηγία 2021/514 για την ανταλλαγή φορολογικών στοιχείων για τις ψηφιακές πλατφόρμες

Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης και ο Υφυπουργός, Χάρης Θεοχάρης, παρουσίασαν σήμερα στο Υπουργικό Συμβούλιο τη νομοθετική ρύθμιση για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 2021/514 του Συμβουλίου σχετικά με τη διοικητική συνεργασία στον τομέα της φορολογίας.

Με τις νέες διατάξεις ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ των φορολογικών αρχών των χωρών – μελών της Ε.Ε. και διευκολύνονται οι έλεγχοι για τον εντοπισμό των εισοδημάτων που αποκτώνται μέσω των ψηφιακών πλατφορμών, που δραστηριοποιούνται σε τομείς, όπως μισθώσεις ακινήτων και μέσων μεταφοράς, παροχή προσωπικών υπηρεσιών, πώληση αγαθών κ.ά. Για πρώτη φορά ορίζεται υποχρέωση των πλατφορμών να συλλέγουν στοιχεία από τους πωλητές ή εκμισθωτές, που τις αξιολογούν και διαβιβάζουν τα στοιχεία αυτά στις φορολογικές αρχές. Επίσης, προβλέπεται και η διενέργεια κοινών ελέγχων, από μικτά συνεργεία αποτελούμενα από ελεγκτές δύο κρατών-μελών.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:

  • Οι πλατφόρμες θα διαβιβάζουν τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο – επωνυμία, ΑΦΜ, διεύθυνση, αριθμός τραπεζικού λογαριασμού κ.ά.) του πωλητή, το ύψος του εισοδήματος που απέκτησε ο πωλητής, τις προμήθειες που κατέβαλε κ.ά. στην φορολογική αρχή όπου έχει την έδρα του ο πωλητής. Τα στοιχεία θα διαβιβάζονται ηλεκτρονικά μέσω του υφιστάμενου κοινού δικτύου επικοινωνιών (CCN), που έχει αναπτύξει η Ένωση. Αν πρόκειται για μισθώσεις ακινήτων, διαβιβάζονται επιπλέον οι ημέρες που διήρκησαν αυτές, οι υπηρεσίες που παρασχέθηκαν και η διεύθυνση του ακινήτου. Με βάση τα στοιχεία αυτά θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις των εισοδημάτων που δήλωσαν οι πωλητές με εκείνα που καταγράφηκαν στις πλατφόρμες.
  • Οι έλεγχοι δεν περιορίζονται στις διασυνοριακές πωλήσεις, αλλά αφορούν προφανώς και τις υπηρεσίες που παρέχονται από αγοραστές και πωλητές που είναι κάτοικοι της ίδιας χώρας και πραγματοποίησαν μια συναλλαγή μέσω ψηφιακής πλατφόρμας.

Η καταγραφή των στοιχείων πωλητών, που ήταν ενεργοί την 1η Ιανουαρίου 2023, θα πρέπει να ολοκληρωθεί ως την 31η Δεκεμβρίου 2024.

Όπως επισημαίνεται στο προοίμιο της Οδηγίας, «ορισμένα κράτη μέλη έχουν επιβάλει μονομερή υποχρέωση υποβολής στοιχείων, η οποία δημιουργεί πρόσθετο διοικητικό κόστος για τους φορείς εκμετάλλευσης πλατφόρμας, καθώς οφείλουν να συμμορφώνονται με πολλά εθνικά πρότυπα υποβολής στοιχείων. Είναι επομένως απαραίτητο να εισαχθεί τυποποιημένη απαίτηση υποβολής στοιχείων η οποία θα εφαρμόζεται σε ολόκληρη την εσωτερική αγορά». Υπενθυμίζεται ότι η Ελλάδα είναι μία από τις χώρες που έχει θεσπίσει σχετική νομοθεσία, η εφαρμογή της οποίας ενισχύεται με την ενσωμάτωση της Οδηγίας.

Πηγή: www.agronews.gr