Τα περασµένα Σχέδια Βελτίωσης κατεγράφησαν ως αυτά µε τις λιγότερες αιτήσεις για αγορά τρακτέρ σε σχέση µε τα περασµένα προγράµµατα, µία φιλοσοφία που έρχεται µε βάση τουλάχιστον τον αρχικό σχεδιασµό να αποτυπωθεί ως ένα βαθµό και στο θεσµικό πλαίσιο της νέας πρόσκλησης.
Βέβαια, ο περιορισµός στις επενδύσεις σε τρακτέρ στην προκήρυξη του 2023 οφειλόταν κυρίως στα κριτήρια µοριοδότησης αλλά και στις µέγιστες δυνατές δαπάνες ανά φάκελο. Ωστόσο στο καινούργιο πλαίσιο της ΚΑΠ θα αποτυπωθεί η προτεραιότητα σε επενδύσεις που έχουν να κάνουν σε οτιδήποτε άλλο πέρα από µηχανολογικό εξοπλισµό στο ποσοστό ενίσχυσης. Πιο συγκεκριµένα, προβλέπεται πως στις επενδύσεις σε τρακτέρ και παρελκόµενα θα χρηµατοδοτείται έως το 50% της δαπάνης και για όλες τις υπόλοιπες επενδύσεις (κτιριακά, άρδευση, γεωργία ακριβείας κ.λπ) το ποσοστό θα ορίζεται έως το 60%. Προσαυξήσεις 10% θα υπάρχουν για νέους αγρότες. Φυσικά, περαιτέρω εξειδίκευση του ποσοστού συγχρηµατοδότησης και όριο προϋπολογισµού ανά κατηγορία δαπάνης και εύλογο κόστος και κάθε άλλη λεπτοµέρεια ή περιορισµός θα εξειδικευθεί στο πλαίσιο της οικείας πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Τα παραπάνω δεν σηµαίνουν ότι γίνονται απαγορευτικές οι επενδύσεις στα αγροτικά µηχανήµατα, ωστόσο οι αρµόδιες αρχές αν θέλουν να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόµο οφείλουν να εξετάσουν και άλλες δυνατότητες. Για παράδειγµα να βγάζουν προκηρύξεις µόνο για συγκεκριµένες δαπάνες και όχι σωρηδόν όλα τα αγροτικά µηχανήµατα. Για παράδειγµα µία µικρή πρόσκληση µόνο για σταβλικές εγκαταστάσεις, άλλη µία για µηχανήµατα συγκοµιδής και άλλη µία αποκλειστικά για τρακτέρ. Η φιλοσοφία αυτή ακολουθείται σε άλλα κράτη-µέλη, όµως στη χώρα µας οι αρµόδιες αρχές συνεχίζουν να ακολουθούν την πεπατηµένη της µίας και µεγάλης πρόσκλησης, γεγονός που δηµιουργεί παθογένειες τόσο στη λειτουργία της αγοράς αγροτικών µηχανηµάτων όσο και στον προγραµµατισµό των αγροτικών εκµεταλλεύσεων.
Παράλληλα, µένει να φανεί το µέλλον του Αναπτυξιακού Νόµου και ειδικότερα του νέου κύκλου αιτήσεων για επενδύσεις στον πρωτογενή τοµέα. O περιορισµός του 30% επί του προϋπολογισµού του φακέλου αγροτών για τις δαπάνες σε τρακτέρ και παρελκόµενα, αλλά και το αντίστοιχο πλαφόν 45% για κατασκευή σταβλικών εγκαταστάσεων στα πλαίσια του Αναπτυξιακού Νόµου, έρχονταν σε πλήρη αντίθεση µε τις ανάγκες της παραγωγής όπως τεκµηριώνονται καθηµερινά στο πεδίο, κάτι που πρέπει να το διορθώσουν τα συναρµόδια υπουργεία.
Γιώργος Κοντονής
Πηγή: www.agronews.gr