Δέσμια δικαιωμάτων η ΚΑΠ με καταλογισμούς και παθογένειες, χρήμα από φυτική στη ζωική φέρνει κατάργησή τους.

Η Κοµισιόν είχε προειδοποιήσει την Ελλάδα κατά το σχεδιασµό του Στρατηγικού Σχεδίου 2023-2027 µε επίσηµο έγγραφό της, ότι είναι δύσκολο να συνεχίσει να δικαιολογεί το γεγονός πληρώνει το τσεκ µε βάση παλαιές µεµονωµένες ιστορικές αναφορές του 2003, δηλαδή τα δικαιώµατα βασικής ενίσχυσης.

Τόνισε παράλληλα σε όλα τα κράτη-µέλη ότι καλό είναι να µην συνεχίσουν αυτό το καθεστώς που οργανισµοί πληρωµών, ειδικά σαν τον ελληνικό ΟΠΕΚΕΠΕ, δύσκολα µπορούν να ακολουθούν χωρίς σφάλµατα και τους αγρότες ταλαιπωρεί µε γραφειοκρατία. Έτσι, 18 από τα 27 κράτη-µέλη πληρώνουν πλέον το τσεκ καθαρά στην έκταση για την τρέχουσα περίοδο. Αντίθετα η Ελλάδα συνεχίζει αυτό το… βιολί, το οποίο διαχρονικά έχει δηµιουργήσει πολλαπλά προβλήµατα: Αχρεωστήτως καταβληθέντα λόγω εσφαλµένων πληρωµών, καταλογισµοί, συµφέροντα που λυµαίνονται χρόνια το Εθνικό Απόθεµα, τσεκ πολλαπλών ταχυτήτων εδώ και µία 20ετία.

Η τρέχουσα ΚΑΠ λοιπόν ήταν µία ιστορική ευκαιρία να τελειώσει αυτό το καθεστώς «µία και έξω» µε τη χώρα µας να επιλέγει αντίθετα τη σταδιακή σύγκλιση δικαιωµάτων έως το 2026. Μετά από αυτό το έτος µόνο η Πολωνία εκ των 9 χωρών που ακολουθούν το καθεστώς δικαιωµάτων, αναφέρει ρητά ότι θα το εγκαταλείψει. Η Ελλάδα στο Στρατηγικό Σχέδιο κάνει λόγο απλά για πλήρη σύγκλιση.

Τι θα γινόταν αν καταργούνταν τα δικαιώµατα

Η κατάργηση των δικαιωµάτων βασικής ενίσχυσης δηµιουργεί τις εξής συνθήκες:

  • Όλοι οι αγρότες ανάλογα την περιφέρεια ενίσχυσης, λαµβάνουν το ίδιο στρεµµατικό ποσό. Το ποσό υπολογίζεται ετησίως µε µία διαίρεση του συνολικού διαθέσιµου προϋπολογισµού µε τα στρέµµατα που δηλώνονται.
  • Καταργούνται οι µεταβιβάσεις δικαιωµάτων και οι µισθώσεις δικαιωµάτων. Πρόκειται για ένα υποχρεωτικό έξοδο που έκανε κάποιος όταν ήθελε να λαµβάνει επιδοτήσεις όταν είχε στα χέρια του «γυµνή» από µοναδιαία αξία γη και δεν µπορούσε να αντλήσει από το Εθνικό Απόθεµα.
  • Καταργείται το Εθνικό Απόθεµα.
  • ∆εν υφίσταται πλέον η «επιστροφή δικαιωµάτων» δηλαδή να χάνει κάποιος την επιδότηση επειδή δεν έχει ενεργοποιήσει τα δικαιώµατα για δύο συναπτά έτη.

Πώς θα συνεχίσει η Ελλάδα χωρίς δικαιώµατα αλλά µε υψηλή µέση αξία σε σχέση µε την υπόλοιπη Ευρώπη;

Η Ελλάδα προσφέρει το τέταρτο µεγαλύτερο ποσό βασικής ενίσχυσης κατά µέσο όρο στην ΕΕ, ύψους 21,4 ευρώ το στρέµµα, κάτω από ∆ανία (22,7 ευρώ), Κύπρο (23,3 ευρώ) και Μάλτα (63,8 ευρώ). Λέγεται πως αν η χώρα µας εγκατέλειπε το καθεστώς δικαιωµάτων, τότε το δηµοσιονοµικό ταβάνι, δηλαδή ο προϋπολογισµός των άµεσων ενισχύσεων, θα ήταν µικρότερος ώστε να φτάσει πιο κοντά στο µέσο όρο της ΕΕ που είναι στα 13,4 ευρώ το στρέµµα. Άρα το ερώτηµα που τίθεται είναι αν µια ολική κατάργηση των δικαιωµάτων, την επόµενη προγραµµατική περίοδο, είναι τελικώς προς το συµφέρον της χώρας ή όχι. Βέβαια εδώ η Κοµισιόν είναι πολύ πιθανό να πει σε όλες τις χώρες πως «δικαιώµατα τέλος» και η χώρα µας να µην έχει άλλη επιλογή.

Χρήµα από τη φυτική στη ζωική

Με βάση τους συµβούλους που σχεδίασαν το ελληνικό Στρατηγικό Σχέδιο ΚΑΠ, η ανακατανοµή των ενισχύσεων λόγω κατάργησης των δικαιωµάτων, θα ευνοήσει σαφώς την κτηνοτροφία, σε βάρος της φυτικής παραγωγής. Οι εκµεταλλεύσεις των οικονοµικών κλάδων Ελαιοκοµία, Λοιπών αροτραίων καλλιεργειών, Λοιπών µονίµων καλλιεργειών και Βάµβακος θα υποστούν τη µεγαλύτερη µείωση των καταβαλλόµενων άµεσων ενισχύσεων, ενώ τις σηµαντικότερες αυξήσεις θα έχουν οι εκµεταλλεύσεις των παραγωγικών εξειδικεύσεων Μεικτής εκτροφής µηρυκαστικών, Προβάτων, Αιγών και Βοοειδών.

Eίναι χαρακτηριστική η ενίσχυση των γεωργικών εκµεταλλεύσεων κτηνοτροφικής κατεύθυνσης, λόγω του ότι οι εκµεταλλεύσεις όλων ανεξαιρέτως των παραγωγικών εξειδικεύσεων φυτικής παραγωγικής γνωρίζουν (µικρότερη ή µεγαλύτερη) µείωση των άµεσων ενισχύσεων, ενώ όλες παραγωγικές εξειδικεύσεις της ζωικής παραγωγής αυξάνουν το συνολικό ύψος της βασικής εισοδηµατικής ενίσχυσης που λαµβάνουν κατά 264 εκατ. € ποσό που αντιπροσωπεύει το 16% του προϋπολογισµού των πόρων της βασικής ενίσχυσης.

1Σε επίπεδο Περιφερειών οι µεταβολές αυτές, θα επηρεάσουν αρνητικά κυρίως τις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας, Κρήτης, Πελοποννήσου και Στερεάς Ελλάδας, ενώ θα ευνοηθούν κυρίως οι Περιφέρειες ∆υτικής Μακεδονίας, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου και Ηπείρου.

Πηγή: www.agronews.gr