Τα ρέστα του τσεκ πάνε στα eco-schemes για να μη χαθούν ξανά ποσά.

Όσα χρήµατα περισσέψουν από το τσεκ και τις συνδεδεµένες του 2024, θα κατευθυνθούν προς τους δικαιούχους των οικολογικών σχηµάτων για να αντισταθµίσουν ορισµένες από τις απώλειες λόγω της υπερβάλλουσας ζήτησης. Ύστερα από την παρέµβαση της Ευρωπαϊκής ∆ιεύθυνσης Γεωργίας (DG Agri) που είχε επισήµως θέσει ερωτήµατα για τα «χαµένα 87 εκατ. ευρώ» του 2023, οι αρµόδιες αρχές φαίνεται να… βάζουν µυαλό έστω και αργά και πλέον επεξεργάζονται το σχέδιο ώστε να πληρωθεί το σύνολο του εθνικού φακέλου των περσινών επιδοτήσεων του 2024.

Τα ρέστα του τσεκ 2024 μεγαλώνουν το κονδύλι eco-schemes για να μη χαθούν ξανά ποσά όπως 80 εκατ. ευρώ το 2023

Όσον αφορά το 2023 όπου σύµφωνα µε τα κιτάπια των διαχειριστικών αρχών δεν πληρώθηκαν 32 εκατ. ευρώ συνδεδεµένες (τα περισσότερα από τη φυτική παραγωγή) και 50 περίπου εκατ. ευρώ βασική, αυτά φαίνεται να έχουν χαθεί (ή κάτι λίγα θα πληρωθούν πολύ αργότερα για ενστάσεις κ.λπ).

Πληροφορίες της Αgrenda κάνουν λόγο για εισήγηση της ΕΥ∆ ΣΣ ΚΑΠ να µεταφερθούν πόροι κυρίως από τη βασική (από τις συνδεδεµένες είναι πιο περίπλοκα τα πράγµατα) στα οικολογικά σχήµατα. Αν αυτό θα γίνει στην πληρωµή της Άνοιξης ή στις φάσεις εξόφλησης Ιουνίου και Οκτωβρίου, µένει να φανεί. Σηµειώνεται πως για το 2023 πληρώθηκαν 430 εκατ. ευρώ για τα οικολογικά σχήµατα, έναντι των 425 εκατ. ευρώ διαθέσιµων, κάτι που σηµαίνει πως µία µικρή «ένεση» 5 εκατ. ευρώ έγινε.

 

Τα παραπάνω εξάλλου ορίζει και η υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 5170/Β’/2024) του υφυπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης, ∆ιονύση Σταµενίτη, η οποία αναφέρει:

«Αδιάθετοι πόροι από µία κατηγορία παρεµβάσεων κατανέµονται αναλογικά (µε βάση τη συµµετοχή της υπερβάλλουσας ζήτησης κάθε παρέµβασης/δράσης στο σύνολο της ζήτησης κάθε κατηγορίας παρέµβασης) κατά προτεραιότητα σε παρεµβάσεις/δράσεις εντός της ίδιας κατηγορίας µε υπερβάλλουσα ζήτηση έως το προβλεπό- µενο µοναδιαίο ποσό και ακολούθως σε άλλες κατηγορίες παρεµβάσεων µε υπερβάλλουσα ζήτηση µε τον ίδιο τρόπο και λαµβάνοντας υπόψη τα ελάχιστα και µέγιστα χρηµατοδοτικά κονδύλια ανά κατηγορία παρέµβασης, όπως αυτά προβλέπονται στα άρθρα 87,95,96,97 και 98 του Κανονισµού (ΕΕ) 2021/2115.

Για την περίπτωση µη ύπαρξης αδιάθετων πόρων, ο προσδιορισµός των ετήσιων µοναδιαίων ποσών των άµε- σων ενισχύσεων σε παρεµβάσεις/δράσεις µε υπερβάλλουσα ζήτηση θα πραγµατοποιείται µε ενιαία ποσοστιαία µείωση επί του συνόλου των εν λόγω παρεµβάσεων/δρά- σεων ανεξαρτήτως του ποσοστού της υπερβάλλουσας ζήτησης στις επί µέρους παρεµβάσεις/δράσεις (στο ίδιο ποσοστό για όλες τις παρεµβάσεις/δράσεις µε υπερβάλ-λουσα ζήτηση, ανεξάρτητα από το ποσοστό της υπερβάλλουσας ζήτησης ανά παρέµβαση/δράση).

Στην περίπτωση πραγµατοποίησης πληρωµών χωρίς τη µεταβολή των προβλεπόµενων στο εγκεκριµένο ΣΣ ΚΑΠ µοναδιαίων ποσών, είναι δυνατή η µεταφορά χρηµατοδοτικών κονδυλίων µεταξύ κατηγοριών παρεµβάσεων εφόσον τηρούνται τα ελάχιστα και τα µέγιστα όρια που προβλέπονται στα άρθρα 87,95,96,97 και 98 του Κανονισµού (ΕΕ) 2021/2115».

Χρωστούμενα έτους 2024 – Μένουν 107 εκατ. ευρώ για το τσεκ

Τα 107 εκατ. ευρώ φτάνει η διαφορά µεταξύ του εθνικού φακέλου βασικής ενίσχυσης σε σχέση µε αυτά που πλήρωσε ο ΟΠΕΚΕΠΕ για το έτος 2024. Από αυτά τα χρήµατα µία µερίδα θα πληρωθεί κατά τη συµπληρωµατική πληρωµή τον ερχόµενο Ιούνιο και τον Οκτώβριο, µε τις εκκρεµότητες να είναι πολλές λόγω των αγροτεµαχίων που «κόπηκαν» από το monitoring (350.000 περίπου), χιλιάδων µεταβιβάσεων που έµειναν απλήρωτες και µεγάλο ποσοστό από το Εθνικό Απόθεµα. Μένει να φανεί πόσα θα περισσέψουν ώστε να µπορέσουν να µεταφερθούν στα οικολογικά σχήµατα. Για τις συνδεδεµένες ενισχύσεις το καθεστώς πληρωµής τους έχει αλλάξει για το έτος ενίσχυσης 2024 και για τις µελλοντικές πληρωµές των ερχόµενων ετών. Εδώ πλέον υπάρχει η ευελιξία να αυξάνονται οι επιδοτήσεις σε κάθε οµάδα παραγωγής κατά 15%, κάτι που σηµαίνει πως είναι πολύ πιθανό αυτή τη φορά να απορροφηθούν τα 240 εκατ. ευρώ διαθέσιµα και να µην µείνουν «κάβα» 30 εκατ. ευρώ όπως έγινε στις πληρωµές του 2023. Γενικότερα η διαχείριση των πληρωµών το πρώτο έτος ενίσχυσης της ΚΑΠ ήταν τουλάχιστον ερασιτεχνικού επιπέδου, µε τις αρµόδιες αρχές να µην µπορούν να προσαρµοστούν έγκαιρα στους τρέχοντες κανονισµούς της ΕΕ.

Γιώργος Κοντονής

Πηγή: www.agronews.gr