Στο 55% πρόβλεψης θα κινηθεί το σύνολο των ενισχύσεων που θα λάβουν τα eco-schemes λίγο πριν από το Πάσχα.

Την πρόθεσή να εξισορροπήσει τη ζήτηση σε κάθε οικολογικό πρόγραµµα (eco-scheme) ώστε στις πληρωµές να µη σηµειωθούν ξανά µεγάλες αποκλίσεις από τα µοναδιαία ποσά, γνωστοποίησε το ΥΠΑΑΤ προς την Ευρώπη, στα πλαίσια της επίσηµης έκθεσης που κατέθεσε για τις επιδόσεις της ΚΑΠ στη χώρα µας για το έτος ενίσχυσης 2024. Αυτό σηµαίνει πως το υπουργείο πλέον µπαίνει σε σκέψεις ώστε να κινηθεί πιο κοντά στον προβλεπόµενο προϋπολογισµό της ΚΑΠ ανά οικολογικό σχήµα (10 δράσεις), αρχής γενοµένης από τις πληρωµές που αναµένονται εντός της Άνοιξης ή, έστω, από τις πληρωµές που θα αφορούν το ΟΣ∆Ε του 2025.

Για παράδειγµα, στη βιολογική γεωργία (∆ράση 9), σηµειώθηκε πτώση των επιδοτήσεων (έτος ενίσχυσης 2023) κατά µέσο όρο 39,5%, καθώς εντάχθηκαν σε αυτήν 7,5 εκατ. στρέµµατα. Το προβλεπόµενο ποσό της ΚΑΠ είναι 235.016.873 ευρώ, και η ζήτηση που σηµειώθηκε ήταν 262.195.274,6 ευρώ µε βάση τα στοιχεία που πρώτη φορά βγαίνουν επίσηµα στη δηµοσιότητα. Ωστόσο, τελικά πληρώθηκαν 164.346.402,72 ευρώ το 2023. ∆ηλαδή αντί να πέσει κατά µέσο όρο το πριµ κατά 11%, τελικώς έπεσε 39%. Σηµειωτέον πως ακόµη και στη 2η τροποποίηση της ΚΑΠ που είναι και η πιο πρόσφατη, ο προϋπολογισµός αναφοράς ανά δράση δεν αλλάζει, και παραµένει ίδιος. Αυτό σηµαίνει πως αν η χώρα µας ακολουθήσει ξανά την ίδια πολιτική πιστώσεων στα eco-schemes, θα παρουσιάσει τα ίδια νούµερα απόκλισης από τα πριµ στην ΕΕ, κάτι που δύσκολα θα µπορεί να δικαιολογεί.

Αν τώρα το ΥΠΑΑΤ αποφασίσει πράγµατι να συµµορφωθεί µε έναν τρόπο και να µείνει κοντά στα ποσά αναφοράς που γράφονται στην ΚΑΠ τότε, θα επηρεαστούν σε µεγάλο βαθµό όλες οι υπόλοιπες δράσεις µε µεγάλη ζήτηση (Σπορές, Ψηφιακά εργαλεία, Αγροδασικά) καθώς αυτές «κλέψανε» κονδύλια από τα Βιολογικά.

Από την άλλη, η υπουργική απόφαση (ΦΕΚ 5170 /Β’/2024) που καθορίζει τον τρόπο µε τον οποίο θα γίνεται η διαχείριση της υπερβάλλουσας ζήτησης αναφέρει πως «ο προσδιορισµός των ετήσιων µοναδιαίων ποσών των άµεσων ενισχύσεων σε παρεµβάσεις/δράσεις µε υπερβάλλουσα ζήτηση θα πραγµατοποιείται µε ενιαία ποσοστιαία µείωση επί του συνόλου των εν λόγω παρεµβάσεων/δράσεων». Άρα, αν η ζήτηση παραµένει παρόµοια µε το 2023 ανά δράση eco-schemes, δηλαδή κοντά στα 780 εκατ. ευρώ, τότε σχεδόν σε όλες τις δράσεις θα µειωθεί η επιδότηση µειωθεί κατά 45%.

Υπενθυµίζεται πως η µείωση ανά δράση είχε ως εξής για τις πληρωµές του έτους ενίσχυσης 2023:

Μείωση ενίσχυσης που σηµειώθηκε στις πληρωµές του έτους ενίσχυσης 2023

  • ∆ράση 1 Σπορές: Μείωση 48%, υπερβάλλουσα ζήτηση 267%.
  • ∆ράση 3 Φυτοκάλυψη: Μείωση 40%, δεν υπήρξε υπερβάλλουσα ζήτηση.
  • ∆ράση 4 Κοµπόστ: Μείωση 45%, υπερβάλλουσα ζήτηση 38%.
  • ∆ράση 5 Αγροδασικά: Μείωση 25%, υπερβάλλουσα ζήτηση 371%.
  • ∆ράση 6 Ψηφιακά εργαλεία: Μείωση 36%, υπερβάλλουσα ζήτηση 409%.
  • ∆ράση 7 Σιτηρέσια: Μείωση 30%, δεν υπήρξε υπερβάλλουσα ζήτηση.
  • ∆ράση 8 Αναβαθµίδες: Μείωση 44%, υπερβάλλουσα ζήτηση 30%.
  • ∆ράση 9 Βιολογικά: Μείωση 39%, υπερβάλλουσα ζήτηση 11%.
  • ∆ράση 10 Μνηµιακοί ελαιώνες: Μείωση 33%, δεν υπήρξε υπερβάλλουσα ζήτηση.

Από τον παραπάνω πίνακα µπορεί να καταλάβει κανείς και τα… µαγειρέµατα που έγιναν στα πριµ του 2023.

Παραδοχη ΥπΑΑΤ για τα Οικολογικά – Μη επαρκείς οι οδηγίες

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, αναφέρει σχετικά µε τις αποκλίσεις των πριµ στα οικολογικά σχήµατα:

«Η καθυστέρηση στην έγκριση του ΣΣ ΚΑΠ (Νοέµβριος 2022) κατέστησε αδύνατη την εφαρµογή των οικολογικών προγραµµάτων στις φθινοπωρινές και χειµερινές σπορές και ταυτόχρονα οδήγησε στην καθυστέρηση έκδοσης οδηγιών και επαρκούς ενηµέρωσης των γεωργών.

Καθώς λοιπόν τα οικολογικά προγράµµατα εφαρµόστηκαν για πρώτη χρονιά και δεδοµένου του εθελοντικού χαρακτήρα τους και των αρκετών εναλλακτικών επιλογών που είχαν στη διάθεσή τους οι παραγωγοί, επέλεξαν αυτά που προσιδίαζαν περισσότερο στις συνθήκες της κάθε εκµετάλλευσης έναντι άλλων λιγότερο ελκυστικών προγραµµάτων.

Στο πλαίσιο της 2ης τροποποίησης του ΣΣ ΚΑΠ εγκρίθηκαν αλλαγές όπως η διεύρυνση των επιλέξιµων καλλιεργειών ή του πεδίου εφαρµογής, η αύξηση του ύψους ενίσχυσης στις περιπτώσεις που δεν καλύπτεται η απώλεια εισοδήµατος ή το πρόσθετο κόστος ανάληψης των δεσµεύσεων, οι οποίες ενδεχοµένως συντελέσουν ώστε να εξισορροπηθεί η ζήτηση σε κάθε οικολογικό πρόγραµµα».

Γιώργος Κοντονής

Πηγή: www.agronews.gr